Windows program tips och funktioner

Här kan du läsa om funktioner som inte är så väldokumenterade av tillverkarna och andra bra tips som kan underlätta det vardagliga arbetet med datorn. Ni kan välja en annan kategori med länkarna nedan

Windows Program Nätverk folder 2Diverse Arkiv

Ändra om i dokumenten

Excel Word 2010 har fått en ny navigeringspanel i vänstra kanten som du kan använda för att enkelt flytta runt delar av dokumenten. Om du väljer ”rubrikfliken” i navigeringspanelen så kan du sedan enkelt flytta rubrikerna. Om du högerklickar på ”rubrikerna” i fältet så får du mer val.

Excel knep

Om du vill markera och formatera många celler på en gång gå detta att göra på ett smidigt sätt. Om du trycker ner Ctrl + G och sedan klickar på ”Special” så kommer du till en där du kan välja vilka celler som ska markeras tillexempel om du bara vill markera alla celler med text så bokar du bara för konstanter och i under menyn bara text stäng sedan med OK. Nu är alla celler med enbart text markerade.    

Facebook och outlook

Nu kan man länka sociala nätverk direkt till Outlook och som medför att statusuppdateringar i dessa nätverk visas direkt i ”Outlook”. Så nu kan du skriva och läsa meddelanden direkt till de sociala nätverken. Men om du använder Outlook 2003 eller 2007 måste du ladda ner ett tillägg från Microsoft

Förfrågan om lediga mötestillfällen

När du behöver svara en mötesförfrågan i Outlook, så blir det ett väldigt bläddrande i kalender för att hitta en bra tid. I Outlook 2007 finns det ett lättare alternativ, skicka med dina kalendrar över önskad period för mötet i svaret. Välj fliken "Infoga" och klicka på "Kalender". Där kan du välja datumintervall och sedan om bara lediga tider skall visas eller om alla detaljer ska visas för mottagaren. Sedan kan mottagaren välja en lämplig tid för mötet ur din kalender.

Förhandsgranskningen i Word 2010

Microsoft Word 2010 dynamiska förhandsgranskning som visar olika funktioner för redigering innan de i verkligheten används. Som kan spara tid för nybörjaren, men irritera avancerade användare. Såna enkla saker som att ändra teckensnitt, teckenstorlek, färg och andra formateringar som visas med hjälp av formateringsverktygsfältet när vi markerar något i texten, som även irritera avancerade användare. Men detta är enkelt att stänga av i Word. I Word klicka på ”Arkiv” och välj ”Alternativ” ta bort bocken vid ”Visa formateringsverktygsfältet vid formatering” och bocken vid ”Aktivera dynamisk förhandsgranskning” stäng med OK.

Gammal Dos program

Om du saknar din gamla Dos program. Det finns knep och inställningar för att få dessa program att fungera under Windows men oftast så fungerar det inte. Det finns ett gratisprogram DOSBox som är ett open source program. Med fult stöd för ljud och mus. alla instruktioner och dokumentation som du kan behöva finns där. Adressen är

dosbox.sourceforge.net

Gmail och outlook

De som använder Outlook för all e-post kan enkelt använda sina ”Gmail” konton i Outlook. I Outlook 2010 välj lägg till ”konto” i ”Arkiv-menyn”, i Outlook 2007 välj ”kontohanteraren” under ”verktygs-menyn” och ”Nytt...” Där skriver ni in Gmail-adressen, lösenordet och klickar på nästa så ordnar Outlook resten

Håll ordning på dokumenten         

Med tiden så sväller mappen med dokumenten och det är svårt att koma ihåg vad de innehåller. Det finns ett rätt enkelt sätt att ordna detta på. ”Högerklick” på dokumenten och välj ”egenskaper” sedan går du till fliken ”sammanfattning” och skriv vad dokument handlar om i fältet kommentarer. Sedan är det bara att gå in under ”ändra visningen” i utforskaren och välja ”sammanfattning” så visas dina kommentarer när du för muspekaren på filen

Höger klicka i Word

I Utforskaren är de flesta vi vana vid att flytta filer med höger musknap. Detta gå också att göra i Word när du vill flytta om i texten. Markera de du vill flytta och håll sedan ner höger musknap när du flyttar texten så får du fler val.

Flytta hit    -    samma som vänster musknap 
Kopiera hit - skappar en kopia av texten
Länka hit - skappar en kopia av texten som är beroende av originalet
Skapa hyperlänk hit - skapar en hyperlänk på den nya platsen till originalet

  

Läs in text dokument Word 2007

Saknar du denna utmärkta funktion i Word, den finns men installeras inte automatiskt. Sätt i installationsskivan och låt den starta välj sedan ”installera fler funktioner”. Markera att ”Microsoft Document Imaging” och ”Microsoft Office Document Scanning” ska köras från disk och kör igång installationen, nu var det klart.

Movie maker i Windows 7

Saknar du det gamla förträffliga programmet Movie Maker i Windows 7. Som Microsoft tagit bort och ersatt med de sämre ”Windows Live Movie Maker”. Det går att installera manuellt om du har tillgång till en Vista dator. Leta upp programmets mapp och kopiera hela mappen till Windows 7 och registrera dll filerna med programmet ”regsvr32”. Högerklicka på Kommandotolken och välj ”kör som administratör” och skriv sedan följande kommandon. (Obs byt ut "sökväg" med sökvägen till programmappen)

regsvr32 c:\sökväg\wmm2ae.dll  (Enter)
regsvr32 c:\sökväg\wmm2clip.dll  (Enter)
regsvr32 c:\sökväg\wmm2ext.dll  (Enter)
regsvr32 c:\sökväg\wmm2filt.dll  (Enter)

Negativa staplar i Excel

Den villkorsstyrda formateringen i Excel har fått flera funktioner. Nu har det blivit möjligt att applicera färgkodare formatering även på negativa tal. Detta kan ge snabbare besked om vinst eller förluster passar in i mönstren, Det är alltid lättare att se mönster i grafik än bara siffror. Du kan ställa in den här formateringen genom att klicka på ”Start” och välja ”Villkorlig formatering” sedan ”Datastaplar” här väljer du en än av färgerna som finns toningsgalleriet och stäng med OK

Ordning och reda på bilderna       

En finess som är inbyggd i Vista och Windows 7 är stödet för bild märkning. De enda du behöver göra är att ”högerklick” på bilden och välja ”egenskaper” och sedan gå in på fliken ”Information”. Här finns en väldig massa olika information om bilden, alla information som kan ändras blir till vita fält när du håller musen över dem. Så kan ändra titel, ämne och kommentar till lämplig beskrivning som visas när du håller muspekaren över bilden.

Säkerhets kopiera kalender

Om du använder Windows Live kalender så bli man beroende av den och dina kalenderdata blir väldigt viktiga, så de får inte försvinna. Det är lätt att exportera dessa du väljer bara Exportera i Arkiv-menyn.  De exporteras som en ics fil och denna fil kan importeras igen, män även importeras i Outlook, Google, Yahoo och andra kalendrar. Så om du fundera på att byta kalenderprogram är det inga problem med denna funktion. 

Saknar du kommandon i Word

I föregående versioner av Word fans en smart funktion för att spara alla dokument och stänga alla dokument, Som utfördes när man valde dessa från arkiv-menyn och samtidigt höll ner Skift knappen. Om du saknar dessa val så går det att ordna även i Word 2007 och 2010.

2007 klick på ”Office knappen” och välj ”Word alternativ” sedan ”Anpassa
2010 klickar du på ”arkiv-menyn” och väljer ”Verktygsfältet Snabbåtkomst

I vänstra panelen byter du till ”Kommandon som inte finns i menyfliksområdet” i rullisten Välj ”kommandon från” och leta efter ”Spara alt” och kicka på lägg till sedan letar du efter ”Stäng alt” och kicka på lägg stäng med OK Nu finns dessa val i snabbkomstfältet längst upp till vänster.

Snabba linjer i Word

När du behöver linjer i Word för att hålla isär text. Så är det inte speciellt enkelt förfaranden, men det går att åstadkomma direkt i dokumentet genom att skriva.

 "---" och tryck Return blir en tunn heldragen linje.

 "_" och tryck Return blir en tjockare heldragen linje

 "===" och tryck Return blir en dubbeldragen linje

För att detta ska fungera behöver du klick i ”Kantlinjer” under fliken "Autokorrigering vid inskrivning

Snabbkommandon i Word

När du arbetar med att skriva och redigera text i Word är det behändigt att formatera med tangentbordsgenvägar, antagligen använder du redan några av de enklaste snabbkommandon som fungerar i nästan alla ordbehandlare. Här följer en lista på de vanligaste tangentbordsgenvägar i Word.

Läs mer...

Spara i fyllda pdf filer

I dessa tider när mer o mer blanketter tillhandahåller på nätter så blir det problem om du vill spara dessa ifyllda. Adobe Reader tillåter dig bara at skriva ut dessa, men det går att komma runt detta genom att använda Windows inbyggda skrivare ”Microsoft XPS Document Writer”. Sedan går det att öppna filerna i "Visningsprogrammet för XPS". Om du skulle vilja spar dessa i pdf format så kan du använda något gratisprogram exempelvis PDFCreator.

Spara i PDF-format

De absolut bästa formatet att distribuera dokument i är ”pdf”. För då vet man att alla kan öppna och läsa dessa dokument. Detta går att ordna i Word genom att lada ner ett tillägg från Microsoft Sedan är det bara att välja ”Spara som” och välja ”pdf”.

Stoppa Words helskärmsläge

Om du stör dig på Word 2007 ovana att öppna dokument i e-postbilagor i en dubbelsidigt läs vy. så går det att stänga av genom att klick på Office-knappen uppe i vänstra hörnet sedan på ”Word-alternativ” i höger nedre kanten. Välj ”Vanliga alternativ” i vänsterpanelen sedan i den högra rutan avmarkera "öppna e-postbilagor i vyn Helskärmsläsning" stäng sedan med OK.

Ta med din presentation

Det går att ta med sig sin PowerPoint presentation utan att för den skull behöva ta med sig datorn. I Office 2007 Office-menyn under "Publicera" eller Office 2010 Arkiv-menyn under "Spara och skicka". Finns ett val ”Paketera för CD” som öppnar ett fönster där du kan skriva ett namn på CD skivan. sedan klickar du på knapen ”Alternativ” och markera alternativen för "Viewer-paket", "Länkade filer" och "Inbäddade True Type teckensnitt". Sedan klickar du på "Kopiera till CD" för att starta bränningen. Denna skiva går att spela upp på datorer som saknar PowerPoint.

Tangentbords genvägar i Open-Office

När du arbetar med att skriva och redigera text i är det behändigt att formatera med tangentbordsgenvägar, antagligen använder du redan några av de enklaste snabbkommandon som fungerar i nästan alla ordbehandlare. Här följer en lista på de vanligaste tangentbordsgenvägarna i OpenOffice.

Läs mer...

Tangentbordsgenvägar i Windows

När du arbetar med Windows är det behändigt med tangentbordsgenvägar, antagligen använder du redan några. Här följer en lista på de vanligaste tangentbordsgenvägar.

Läs mer...

Webblänkar i Word

Många irriteras över att Word automatisk gör webbadress till l hyperlänkar i dokumenten. Men det går att förhindra,

I Word 2010 gå till ”Autokorrigering” i Verktyg-menyn och öppna fliken ”Autoformatera vid inskrivning” och ta bort bocken vid ”Internet-adresser och nätverksadresser med hyperlänkar” och sedan OK

I Word 2007 klick på ”Office-knappen” och välj ”Word alternativ” sedan på ”Språkkontroll” sedan ”Alternativ for autokorrigering” och ta bort bocken vid ”Internet-adresser och nätverksadresser med hyperlänkar” och sedan OK